Sök Sök på hela TimraHus.se

Laxknut

Finns det, eller har det verkligen funnits så många som över 250 olika knuttyper? Här diskuteras alla de olika knuttyperna och alla timringsstilarna som finns (och inte finns?).

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Laxknut

Inläggav Hans Fokine » 2006-07-20 14:34

Hej,
Tänker påbörja mitt första timringsprojekt inom kort och vill gärna använda laxknut eftersom det är vanligast i trakten där jag bor. Har någon tips på tekniken? Ska det vara någon särskild vinkel på knuten? Finns det någon form av mall man kan använda när man gör knuten eller anpassas den bara till föregånde varvs knut? All information uppskattas.

/Hans
Hans Fokine
Nying
Nying

Inga svar ännu =(

Inläggav Pelle » 2006-08-03 19:23

Tråkigt att det inte har blivit några svar ännu. Det kommer - håll ut.

Tittar man i böcker ser lutningen inte ut att ha många grader (beroende från vilket håll man mäter). Det viktiga är att lutningen både nyper och drar virket inåt, så klart.

En av Laxknutens fördel, är att den är enkel (och kanske faktiskt till för) att sätta panel på . Inga knutskallar här inte. Utan panel är det också en jättevacker kontruktion och knuttyp. Precis som sinkningen inom snickerier.

Laxknut (även slätknut) har av bilder att döma olika storlekar. En mall kanske är svårt - däremot kanske det finns ett mått på % av timmrets höjd som bör vara kvar som "tapp" i knuten.

En anna fråga är också om man även vid laxknutar vill behålla trycket på långdraget - och inte på själva knuten, som bruklig annars. Borde vara så - men vem vet?
Användarvisningsbild
Pelle
Administrator
Administrator

Inläggav Tjalle » 2006-12-22 17:29

:D Bättre sent än inte alls, då Laxknuten var ganska vanlig på 1800-talet och början på 1900-talet. Knuten låser sig ganska bra,om man får en lutning på tappen inerifrån och utåt.och sedan en liten dymling i knuten.Det finns en sådan stuga bland många andra, på galjberget i Halmstad man kan kolla på,den är vacker att se på.MvhTjalle 8)
Tjalle
Administrator
Administrator

Inläggav Tjalle » 2007-05-01 21:15

:) Laxknuten ansågs ganska svår, och är svår att göra, då det säkert är så att långdraget bör få det stora trycket från taktyngden som jag oxså tror.

Då är det ganska så viktigt att växla varannan rot,varannan topp,på timmret så att "tapparna"blir lika mycket träd kvar att jobba med,tror jag.

Har jobbat endast en gång med detta,så jag vill gärna höra lite mer om detta jag åxså,så vi får välan spåna vidare om detta 8)
Tjalle
Administrator
Administrator

Inläggav MH » 2007-06-09 17:41

Gick en kurs i timring där vi gjorde laxknut. Blir väldigt fint, men man måste vara noggran med lodriktningen. Vi lämnade ca 5 mm glapp i knuten för att hantera sjunkningen.
MH
Nying
Nying

Bild på laxknut

Inläggav roer » 2007-06-30 16:22

roer
Ivrig
Ivrig

Mer bilder

Inläggav Tjalle » 2007-11-10 16:32

Lite mer vackra bilder på laxknut,någon under arbetets gång.

http://www.dreamhouse-se.com/cgi-bin/se ... lery&id=19
Tjalle
Administrator
Administrator

Infästning

Inläggav Tjalle » 2007-11-13 18:03

Här någon bild på infästning av bärlina i syll med "laxstjärt"bla,
och en genomgående,och en dold med hak,där inga knutskallar
blir synligar.Dessa är mycket lämpliga till laxknuten bla :(

http://web.njv.slu.se/buh/pages/balkfaste.htm
Tjalle
Administrator
Administrator

Återgå till Knut- och byggnadsstilar - Hälsingeknut Laxknut Dalaknut m.fl.