Sök Sök på hela TimraHus.se

Stenkista - laxknut - jigg

Finns det, eller har det verkligen funnits så många som över 250 olika knuttyper? Här diskuteras alla de olika knuttyperna och alla timringsstilarna som finns (och inte finns?).

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Stenkista - laxknut - jigg

Inläggav fotostars2000 » 2009-02-26 11:00

Behöver göra en ny stenkista under båthuset, inte alltför utsatt läge, mellanskärgård. Relativt fast botten och bara lite sluttande.
Ungefärlig storlek 2,5x2,5x2 m (lxbxh).
Har tänkt använda gran i botten, högre upp tall och vattenyta tall-kärnvire. (egen skog, logosol såg)
Dimension 15 x 15 cm. Kan det vara lagom.

Funderar även på laxknutar, så isen inte får tag i kistan så lätt.
Någon som gjort en jigg till laxknutar som har dimensioner för detta?

Här finns exempel på jigg men priset var så fett 4125:- att jag nog försöker göre en själv.

http://www.logosol.ca/nav21834

http://www.dreamdovetail.com/NewFiles/jig.html

Funderar på M16 A4 rostfritt stål istället för dymlingar.
Någon som har tips.

Den här ligger öven under forum/nybörjare.
fotostars2000
Nying
Nying

Inläggav TW » 2009-03-04 07:13

Det går bra att hugga laxknutar utan någon jigg. Man sågar in med fogsvans eller motorsåg och sedan hugger man den sneda ytan ren med yxa.

Du formar knuten i understocken och lägger överstocken på och märker av knutdjupet i överstocken med dragjärnet inställt på samma mått som överstocken skall sjunka för att komma på plats. Sedan sågar och hugger du till linjen.

Jag skulle föreslå att du dymlar tätt så att isen inte kan slita sönder kistan. Jag kan tänka mig att det skulle löna sig att förstärka knutarna ytterligare med inborrade rostfria rundjärn för att ta upp trycket av stenarna inuti kistan.

Förr satte de in "bommar" i stockkistorna. Det var tvärbjälkar som gick kors och tvärs och var inlaxade i timran på olika höjd. Stenfyllningen tyngde ned bommarna som i sin tur höll ned kistan så att den inte skulle flyta upp.
TW
Administrator
Administrator

Inläggav fotostars2000 » 2009-03-04 13:23

Tack för informationen.

Nu har man även lärt sig vad ett dragjärn är för något också.

"Med ett kloformigt specialjärn, sk. dragjärn, ristades sen två parallella skåror på två intilliggande stockar på både deras in- och utsida.
Dragjärnet följde understocken utefter såten (mellanrummet mellan stockarna) och därmed kom ristningen på överstocken att följa understockens kontur. Med andra ord så kopierades understockens kontur, på både in- och utsidan, till överstocken på ett smidigt sätt."

Det är mycket som är nytt.
fotostars2000
Nying
Nying

Återgå till Knut- och byggnadsstilar - Hälsingeknut Laxknut Dalaknut m.fl.