Sök Sök på hela TimraHus.se

Isoleringsmaterial för timmerhus i skiftesverk

Finns det, eller har det verkligen funnits så många som över 250 olika knuttyper? Här diskuteras alla de olika knuttyperna och alla timringsstilarna som finns (och inte finns?).

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Isoleringsmaterial för timmerhus i skiftesverk

Inläggav Carin Alftrén » 2010-05-04 21:33

Jag ska sätta upp en sjöbod som är ett timmerhus av furu, uppfört som skiftesverk, vilket plockades ner i höstas. Det som då kom fram av isoleringsmaterial mellan stockarna var säckväv och tygtrasor. Jag undrar om det är någon som istället använt mossa eller lindrev eller har tips på annat material. Hur hanterar man mossan i så fall. Ska den vara torkad eller färsk? Och var kan man köpa tex lindrev bäst, den är inte helt billig. Sjöboden hade ursprungligen taktäckning av stickspån lagd på vankantade brädor. Är det någon som vet var man kan få tag på stickspån idag? Många frågor men kanske någon har något svar.... Carin :roll:
Carin
Carin Alftrén
Nying
Nying

Inläggav TW » 2010-05-05 20:20

Om du skall använda sjöboden som ouppvärmd sjöbod gör det ju inte så mycket om det blåser genom väggspringorna. I så fall behöver du ingen isolering alls. Nät och båtutrustning torkar bättre om boden är litet dragig.

Mossa går bra att använda. Den skall vara fuktig så som den kommer ur skogen. Lindrev är troligen ännu bättre. Finns både som remsor och som lösa blånor.
Jag har aldrig arbetat med skiftesverk och då jag har arbetat med knuttimrade hus har jag använt lösa linblånor.

Så här har jag hört gubbarna berätta att man tätade knuttimrade hus förr:
Man lade överstocken på klossar så att den inte föll ned utan hängde ungefär 2 eller 3 tum ovanför sin plats. Sedan tryckte man in mossa i långdraget från båda sidorna. Man lade mera mossa i långdraget än i knutarna. Sedan tog man bort klossarna och slog ned stocken med en stor träklubba.
Då huset var färdigtimrat och timran hade torkat drev man alla nåt och springor med lindrev. Man använde ett drivjärn att trycka in drevet med och slog på med träklubba. Man drev så hårt att huset blev ett par tum högre på en våningshöjd av att drevet pressade isär stockarna.

Stickspån (pärtor) är inte så lätta att få tag i. Försök hitta någon i trakten som har en pärthyvel i gång. Förr fanns de ju nästan i varje by så troligen finns någon kvar. Åtminsone här omkring vill de att man skall hålla eget virke.
Pärttak har annars dålig hållbarhet. Gubbarna räknar med 15 år och sedan skall det läggas om.
TW
Administrator
Administrator

Inläggav kenth » 2010-05-06 08:05

När det gäller lindrev så köper jag från Zikon Linprodukter AB http://www.lindrev.com. De skickar med bussgods, bekvämt och bra.

Stickspån går att få tag på hos Torparns uppe i Hälsingland http://www.torparnshastturer.se.

Vad gäller livslängd på takspån så varierar det nog högst väsentligt beroende på den kvalitet som du köper, ett handspäntat takspån klarar nog upp mot 50 år skulle jag tro.

http://img97.imageshack.us/content_round.php?page=done&l=img97/6228/dsc00012de.jpg

mvh/kenth
kenth
Ivrig
Ivrig

Inläggav TW » 2010-05-07 19:37

Ja det är som du säger. Jag kände inte till handspäntade pärtor :oops:
TW
Administrator
Administrator

Återgå till Knut- och byggnadsstilar - Hälsingeknut Laxknut Dalaknut m.fl.