Sök Sök på hela TimraHus.se

Kunskap om skiftesverk

Finns det, eller har det verkligen funnits så många som över 250 olika knuttyper? Här diskuteras alla de olika knuttyperna och alla timringsstilarna som finns (och inte finns?).

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Kunskap om skiftesverk

Inläggav Attis » 2007-02-19 10:44

Hej!

Jag är ny här, har ett stort intresse för timring och har själv gått en ettårs utbildning i timring och tillhörande snickerier/hantverk. Men det var ett tag sedan, och det verkar dröja ytterligare tills jag får möjlighet att timra igen. I första hand för att jag ska flytta till Blekinge, där man inte timrade speciellt mycket, gjorde man det var det med klena dimentioner. Däremot så byggde man mycket med skiftesverk, och det finns ju vissa moment som är liknande timring.
Så det skulle jag verkligen behöva lära mig mer av, någon som kan? Eller känner någon, vet någon, läst något osv?
Besök gärna mitt snickarfourm:
http://snickra.proboards49.com/
Attis
Nying
Nying

Inläggav Tjalle » 2007-02-23 17:59

:D Hej Attis! Skiftesverkkonstruktionerna är ju ganska så mycket äldre än liggtimmerhusets,det som jag mestadels har jobbat med.Har jobbat en del även med reparationer, med liggande plankor(bålor eller bulor)men det finns kanske ej så mycket bevarat av detta som är ganska synd.Visst liknar det mycket timringen helt klart,men är ganska enklare att bygga på detta sätt,och går mycket fortare oxså.Vet ej så mycket om detta sätt att bygga,så jag diskuterar gärna detta här.(Kikade in på ditt trevliga snickareforum,som jag ej visste om,trevligt) Mvh Tjalle 8)
Tjalle
Administrator
Administrator

Inläggav laban » 2007-05-03 15:05

Hej Attis!
Skiftesverk är en mycket intressant byggnadsform som borde relanseras. En byggsats i skiftesverk kan man bara sätta ihop rätt. Eftersom principen bygger på att alla vinklar är rätt, går en sådan byggsats alltså inte att sätta ihop "fel". Alltså perfekt för moderna "amatörhemmabyggare".
Företaget Logosol kommer att påbörja utbildningar i SKIFTESVERK enl gammal, men förhoppningsvis modifierad med moderna maskiner och med modern utveckling, som kombinerar de olika tidsepokernas fördelar.
Håll koll på logosol.se

Janne
laban
Nying
Nying

Inläggav Tjalle » 2007-05-03 17:57

:) Tack för den informationen, det skall blir mycket spännande att se vad man kan nappa åt sej, inom denna byggtekniks utvekling, när det blir 8)
Tjalle
Administrator
Administrator

Medeltidsbygge

Inläggav Tjalle » 2007-10-25 17:58

Till Halmstads 700-årsfirande,byggdes en hel medeltidsby upp våren 2007,så nära dåtidens byggsätt man kan komma, med synliga trädpluggar vid ihopsättningen bla,väldig inponerande arbeten med en del av husen.

Av de ca 25 husen är bla ett av flera, skiftesverkshus,som här arbetas upp av bla medeltidsföreningens medlemmar,denna förening som jag själv är medlem i,och väl studerat detta byggsätt, när jag vistats i byn,och där fått mer lärdom om detta.

Detta vill jag gärna visa,då byggsättet ej är så vanligt, håll till godo :)

http://primusvicus.se/bilder/Bildgaller ... index.html
Tjalle
Administrator
Administrator

Återgå till Knut- och byggnadsstilar - Hälsingeknut Laxknut Dalaknut m.fl.