Sök Sök på hela TimraHus.se

Rundtimmerknut

Finns det, eller har det verkligen funnits så många som över 250 olika knuttyper? Här diskuteras alla de olika knuttyperna och alla timringsstilarna som finns (och inte finns?).

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Rundtimmerknut

Inläggav smeden22 » 2012-04-20 14:49

Kollat på lite olika knutar för ett eventuellt rundtimmerprojekt men ej lyckats hitta någon arbetsbeskrivning för den knuttypen som man bara gör en halvmåne i överstocken verkar vara vanlig bland torfurutimringar som kommer från ryssland Ni som timrat med rundtimmer vad anser ni om denna knut? för en lekman verkar den ju relativt enkel o tidsbesparande då det mesta går att göra med motorsåg.
Timringsplanerna är en ca 4+4 m jaktstuga så kravet på en supertät knut är inte så betydande.
Tips på andra knutar för rundtimmer.
smeden22
Nying
Nying

Re: Rundtimmerknut

Inläggav TW » 2012-04-20 20:01

Den knuttypen är känd för att vara extremt svår att göra bra. Krökta ytor i en knut är alltid svåra att passa ihop. Dessutom är den otät och har dålig hållfasthet. I vår nordiska byggnadstradition har den bara användts för glestimrade hölador där det inte var så noga med passningen men också där föredrog de flesta att hugga halsningar på stockarna för då blir det enklare att få ett gott resultat.

Den senaste tiden har jag studerat gamla sexkantknutar alltid då jag har sett någon eftersom jag troligtvis kommer att bli anlitad för att restaurera en 1600-tals bod med den knuttypen. Den knuttypen användes förr både på runt och bilat timmer. Varmtanden gör knuten tät och bevisligen är de både starka och hållbara.
Exempel med okänd ålder:
Ria vid Raak i Purmo.JPG

Exempel från 1500-talet:
Loft vid Ornäs i Torsås.JPG

Bara ett förslag........
TW
Administrator
Administrator

Inläggav Tobias » 2012-04-22 08:16

Litteratur för en underhaksknut i rundtimmer som du beskriver finns bland annat boken Timmerknutar av Jan-Ove Jansson som är rätt nyligt utgiven.

Att rekommendera är som sagt en knut med katt som låser bättre i haket samt att det också stoppar drag bättre och är lättare att få tät. I detta fall en dubbelkatt, vilket vi använder till rundtimmer.
Hur du utformar knutskallarna är upp till dig.
En halsning eller falsning på undersidan av stocken gör inpassningen lättare.
Syns på bilderna som TW lagt in i tråden.

Finns också en film om en Amerikan som flyger ut till vildmarken och timrar upp en stuga med en underhaksknut i rundtimmer. Kommer tyvärr inte ihåg vad filmen heter.

Det är vad jag kommer på nu.. Precis vaknat och är lite yr :)
Tobias
Nying
Nying

Inläggav smeden22 » 2012-04-23 13:22

Det är nog den här filmen du tänker på:http://www.youtube.com/watch?v=iYJKd0rkKss&feature=relmfu
Det ser ju "skitlätt ut" o jag som har tillgång till både Motorsåg o elverk :D :D
Stugtypen jag tänker på är väl nåt liknande ca:4x4 m med ett veranda utstick på 2,5 m.
smeden22
Nying
Nying

Inläggav Tobias » 2012-04-24 18:51

Ja precis. Den filmen var det. Alone in the Wilderness.
Bra mått för en jaktstuga.
Tobias
Nying
Nying

Återgå till Knut- och byggnadsstilar - Hälsingeknut Laxknut Dalaknut m.fl.