Sök Sök på hela TimraHus.se

Timringskurs i Småland 2007

Har visar medlemmarna videoklipp och bilder på sina och andras timmerhus, samt andra relaterade projekt med timmer. Det kan vara renoveringar eller nybyggnationer - eller andra härliga inspirerande bilder och videoklipp.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Kategoriregler
Du har väl frågat om lov innan du laddar upp andras bilder och videoklipp?

Timringskurs i Småland 2007

Inläggav roer » 2008-04-06 17:12

roer
Ivrig
Ivrig

Suveränt dokumenterat

Inläggav TimmerKalle » 2008-04-07 07:38

Det är en imponerande dokumentation som gjorts av kursen.
Grattis till en härlig kurs och ett fint timmerhus.
Hugg & Slag
från
TimmerKalle
TimmerKalle
Kämpar
Kämpar

Re: Suveränt dokumenterat

Inläggav roer » 2008-04-09 18:42

TimmerKalle skrev:Det är en imponerande dokumentation som gjorts av kursen.

Skulle vara intressant att höra lite kommentarer på bilderna. Kunde vi gjort på något annat sätt. Har vi gjort några fel.
roer
Ivrig
Ivrig

Inläggav TimmerKalle » 2008-04-10 06:47

roer skrev:

Skulle vara intressant att höra lite kommentarer på bilderna. Kunde vi gjort på något annat sätt. Har vi gjort några fel.

När du nu frågar så undrade jag hur ni kunde få till gåtspåret vid dörren samt få dit gåten efter att hela väggen var timrad. Jag uppfattade att ni sågade ut dörrhålet till slutlig storlek först då huset var slutgiltigt upptimrat.
OK att det går att såga ut gåtspåret med urtag nertill och upptill men hur f-n fick ni sedan dit gåten uppe och nere?
Som jag erfarit så skall gåten gå NER i stocken under dörren samt UPP i stocken över dörren. Lyfte ni alla stockarna över dörren då eller...?
Jag hade valt att passa in gåten direkt i samband med att stocken över dörren lades på plats.
Hugg & Slag
från
TimmerKalle
TimmerKalle
Kämpar
Kämpar

Inläggav roer » 2008-04-10 19:42

TimmerKalle skrev:
roer skrev:

När du nu frågar så undrade jag hur ni kunde få till gåtspåret vid dörren samt få dit gåten efter att hela väggen var timrad. Jag uppfattade att ni sågade ut dörrhålet till slutlig storlek först då huset var slutgiltigt upptimrat.
OK att det går att såga ut gåtspåret med urtag nertill och upptill men hur f-n fick ni sedan dit gåten uppe och nere?
Som jag erfarit så skall gåten gå NER i stocken under dörren samt UPP i stocken över dörren. Lyfte ni alla stockarna över dörren då eller...?
Jag hade valt att passa in gåten direkt i samband med att stocken över dörren lades på plats.

Vi sågade ut gåtspåret med motorsåg och stämjärn. Gåtspåret är bara på sidorna. På ovansidan är det ett mellanrum (5 cm) så att stockarna kan sjunka. Vi skruvade på en list ca 40x40+ mm på en bräda (gåtbräda) som vi sedan satte dörrkarmen i. Mellan dörrkarmen och gåtbrädan använde vi klossar för att få rätt avstånd och dörren i lod på samma sätt som du sätter dit en dörr utan gåt. Någon gåtbräda under eller över dörraen dörren har vi inte bara isolering. Lindrev
Hoppas jag inte förvirrat ännu mer.
roer
Ivrig
Ivrig

Gåten

Inläggav TimmerKalle » 2008-04-11 07:39

Jag menar inte att ha en gåt ovanför dörren men att att gåten skall gå upp 50 mm i stocken över dörrkarmen samt även ner 50 mm i stocken under dörren.
Därigenom låses gåten i sidled så att den ej kan krypa ut mot dörren (karmen).
Gåtens uppgift är ju att låsa stockarna i sidled. Då får den ej krypa ut så att styrningen upphör. Gåten skall fungera även utan isatt dörrkarm! En gåt bör helst vara i ett stycke format som ett T där överdelen på T utgör anliggningen mot dörrkarmens sidor.
Stammen i T:et görs 50 mm längre än överdelen i T:et och skall upptill (med sjunkmån) och nertill låsas genom inpassning i urtag i över- och understocken.
Jag kan ej förklara bättre utan att rita.
Hugg & Slag
från
TimmerKalle
TimmerKalle
Kämpar
Kämpar

Bild på fönstergåt

Inläggav TimmerKalle » 2008-04-11 07:52

På denna bild kan man se att fönstergåtarna har den form som jag försökte beskriva.

Bild
Hugg & Slag
från
TimmerKalle
TimmerKalle
Kämpar
Kämpar

Re: Bild på fönstergåt

Inläggav roer » 2008-04-11 12:45

[quote="TimmerKalle"]På denna bild kan man se att fönstergåtarna har den form som jag försökte beskriva.

Jag missförstod dig. Vår gåt går inte upp i stocken ovanför eller ner i understocken. Gåtbrädan är lika lång som dörrkarmen och ett tomrum på 5 cm i överkant. Alla stockar är dymlade nära dörröpningen. Gåten är väldigt tajt tillpassad. Jag tycker det är väldigt stadigt.
roer
Ivrig
Ivrig

Re: Bild på fönstergåt

Inläggav TimmerKalle » 2008-04-15 07:13

Gåten är väldigt tajt tillpassad. Jag tycker det är väldigt stadigt.[/quote]

Jag är övertygad om att det blir jättebra och stadigt, som ni gjort det.
Det finns alltid olika sätt att lösa problem på.
Jag reagerade bara eftersom jag lärt på ett annat sätt och tänkte att det kunde vara intressant att redovisa det, då ert projekt aktualiserade och väckte frågor av denna karaktär.
Hugg & Slag
från
TimmerKalle
TimmerKalle
Kämpar
Kämpar

Inläggav Henke » 2008-11-19 18:32

Har bara en liten undran, det är om ni fick prova på att timra med några stockar som inte var frästa, varken rundningen eller långdraget?

Min personliga åsikt är att stommen blir snäppet vackrare om den är lite mer oregelbunden, om du förstår vad jag menar?
Angående långdraget så kanske det blir tätare om man fräser stocken, borde iallafall bli det? Men som sagt lite av tjusningen tas bort :wink:
/Henke
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Inläggav roer » 2008-11-19 18:57

Henke skrev:Har bara en liten undran, det är om ni fick prova på att timra med några stockar som inte var frästa, varken rundningen eller långdraget?

Min personliga åsikt är att stommen blir snäppet vackrare om den är lite mer oregelbunden, om du förstår vad jag menar?
Angående långdraget så kanske det blir tätare om man fräser stocken, borde iallafall bli det? Men som sagt lite av tjusningen tas bort :wink:
/Henke

Jag håller med dig. Vi har också timrat utan frästa stockar. Till rundningen använder vi först motorsåg eller yxa sedan bandkniv. Till långdraget motorsåg tre spår sedan finjustering med yxa. Detta är riktig timring tycker jag. I fortsättningen skall jag nog bara fräsa rundningen. Bandkniven går ganska tungt om det är kvist Sedan passare och långdrag med motorsåg och yxa. Vi har även provat cirkelsåg. Vid fräsning går mycket virke bort i onödan och det ser lite fabrikstillverkat ut.
roer
Ivrig
Ivrig

Inläggav Henke » 2008-11-19 19:37

Jag kan förstå att det går bort mycket virke, det är inte roligt man vill ju att väggen ska stiga så mycket som möjligt. Visst är det riktig timring när man gör så mycket man kan utan maskiner.

Du sa att du gjorde 3st spår med motorsågen till långdraget? jag har också provat att göra på det viset, men jag föredrar att bara hålla mig till 2st spår.
det känns som att jag har bättre känsla på det viset. smaken är som baken :wink: Skulle tro att det bara är att gör det som känns bäst för en själv.

Ps jag funderar fortfarande på att köpa en fräs, och är rätt säker på att det blir så.
Det känns som att det är ett utmärkt verktyg om man vill skynda på timringen lite grann. därmed inte sagt att man måste bruka fräsen jämt.
/Henke
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Återgå till Bilder och videoklipp på timmerhus och timmerbyggen